Employee Experience strategie opzetten

Als het leiderschap niet deugt, blijven mensen bij je weglopen

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 4 dec 2020

Steeds meer zorgorganisaties willen dat hun medewerkers fluitend naar hun werk gaan.

Dat moet ook wel.

Eén op de vier zorgverleners denkt na over ander werk, stond onlangs in de Zorgvisie.

Om medewerkers een positieve beleving te geven, wordt aan HR gevraagd om aan de slag te gaan met employee experience.

Jacob Morgan is een Amerikaanse employee experience expert. Hij maakt onderscheid tussen de cultuur, technologie en werkomgeving in een organisatie. Wil je de employee experiencie verbeteren, dan moet je daar mee aan de slag gaan.

Heleen Mes en Gea Peper benoemen in hun boek Employee Experience Happy People, Better Business vijf factoren die de beste employee experience creëren.

Deze factoren zijn afgekort in het woord HEART: Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign de employee journey en Technologie die voor je werkt.

In dit model wordt gelukkig ook aandacht besteed aan leiderschap.

Want je kunt wel de technologie, werkomgeving en cultuur verbeteren maar als het leiderschap niet deugt, blijven medewerkers bij je weglopen.

A players work for A leaders.

Not for B leaders.

De talenten die je voor je organisatie zoekt, hebben allang een selectie gemaakt van de organisaties waar ze willen werken.

Ze zijn al weg voordat je überhaupt de kans krijgt om ze uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Heb je als organisatie geen A-status dan wordt het verrekte lastig om goeie mensen te vinden.

Leiderschap is een factor die zwaar meeweegt in een optimale employee experience. Tegelijkertijd is het een hele ingewikkelde factor.

Want je kunt niet een cursus van 10 weken volgen en dan zeggen: ik ben een leider.

Vaak wordt gedacht dat leiderschap over vaardigheden gaat.

Maar leiderschap is een wijze van zijn.

Je hebt leiders en je hebt volgers.

Inspirerend leiderschap is niet klagen of anderen de schuld geven. Gaat niet over direct een oordeel klaar hebben. Of voortdurend over problemen communiceren.

Mensen willen werken in een winnend team.

Wat vraagt dat van het leiderschap in jouw organisatie?