Altijd gelijk willen hebben, is gevaarlijk

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 16 sep 2019

Hoe vaak gebeurt het niet?

Dat we een soort ongeschreven regel volgen over hoe te reageren wanneer je van mening bent dat je leidinggevende het bij het verkeerde eind heeft.

  1. We doen gewoon alsof hij/zij gelijk heeft.
  2. Ook als hij/zij geen gelijk heeft, doen we alsof hij/zij gelijk heeft en gaan we dus terug naar reactie 1.

Waarom?

Geen zin in gedoe?

Geen zin in een confrontatie?

Hopen dat deze leidinggevende vanzelf een keer op zijn of haar snufferd gaat?

Omdat die leidinggevende toch geen tegenspraak duldt? Hij of zij toch niet luistert/niks doet met de suggesties/het zelf altijd beter weet?

Ik denk dat we gerust kunnen vaststellen dat een manager niet altijd gelijk heeft. Ja dûh, denk jij nu misschien – vertel eens iets nieuws. Dat wist ik al lang.

Toch hoor ik regelmatig de aanname dat ‘mijn manager toch niks met mijn opmerkingen doet, dus zeg ik maar niks meer’. Veel medewerkers hebben het gevoel dat hun leidinggevende gelijk wil hebben of zijn zin doordrijft.

Veel medewerkers hebben het gevoel dat hun leidinggevende gelijk wil hebben, of zijn zin doordrijft.

Ga jij wel eens het gesprek aan met een medewerker als jullie niet op een lijn zitten? Of kap je het af, druk je jouw idee door. Om de goede reden van tijd en prioriteit? Wat zou jouw team zeggen?

Iemand die denkt altijd gelijk te hebben, is op z’n minst een vervelend figuur. Je gelijk rechtvaardigen vanwege je positie, titel, salaris of rol, is behoorlijk sneu (toen onze kinderen klein waren, hoorde ik mezelf zo af en toe antwoorden “Omdat ik het zeg!” op de vraag “Waarom dan?”. Gaf me altijd een slecht gevoel).

Altijd gelijk willen hebben, is gevaarlijk.

Het onderdrukt gesprekken en ideeën.

Het is frustrerend voor alle betrokkenen.

Slimme medewerkers blijven niet lang in deze situatie. Zij vertrekken.

Logisch.

Medewerkers willen hun mening geven, het gevoel hebben ergens deel van te zijn. Ze willen een bijdrage willen leveren.

Het gaat om wat Steve Jobs zei: “It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do. We hire smart people so they can tell us what to do”.

Als leidinggevende accepteren dat je niet altijd gelijk hebt, is een belangrijke vaardigheid.

Als leidinggevende accepteren dat je niet altijd gelijk hebt, is een belangrijke vaardigheid. Je krijgt er een meer betrokken en productief team van. Het zorgt ervoor dat je meer vragen gaat stellen en zaken vanuit een ander en breder perspectief kunt bekijken. Je gaat het potentieel van je medewerkers erkennen en benutten.

Kwetsbaar zijn is niet gemakkelijk.

Maar als jij als leidinggevende niet meer hoeft te doen alsof je alles weet, hoef jij ook niet meer zelf alle oplossingen te bedenken. Je laat vooral je medewerkers doen waar ze goed in zijn.

Kun jij mooi achterover leunen.

Hartelijke groet,

Gerry de Valk

Maak nader kennis met jezelf. Leer begrijpen hoe jij op je krachtigst bent. Hoe jij als manager, teamcoach of professional het verschil kunt maken. Want weten wat je talenten en drijfveren zijn, helpt je bij het maken van jouw eigen plan. En zorgt ervoor dat je koersvast en met energie in het leven staat. Maar het allerbelangrijkste: dat je kunt staan voor wat je te doen hebt en krachtige keuzes kunt maken. Voor jezelf, voor je team en voor je organisatie. Ik help je graag!