Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de manier waarop we met elkaar communiceren binnen een organisatie vraagt om verandering.
Nog te vaak gaan we uit van het oude adagium dat communicatie in een organisatie gaat over de communicatie vanuit de top naar de werkvloer.
De directie heeft iets besloten of iets te melden en dat gaat dan naar het middenmanagement. Het middenmanagement vertelt het aan de eerstverantwoordelijke of teamcoaches en die vertellen het dan aan de mensen op de werkvloer.
Je raakt al verward als je het zo op papier probeert te zetten.
Ter bevestiging zetten we ook nog een stukje op intranet.
Daarna gaan we er van uit dat iedereen dezelfde boodschap heeft begrepen en op basis daarvan precies weet wat hij of zij moet doen.
Eigenlijk heeft dat nog nooit goed gewerkt. Maar in deze tijd werkt het zeker niet meer.
De spelregels rondom communicatie veranderen.
Teams zijn onderbezet. Dat vraagt om andere manieren van communiceren. Er is te weinig tijd om het gewone werk gedaan te krijgen dus alles wat naar extra of meer riekt, wordt aan de kant geschoven of genegeerd. We moeten eerst deze dag zien te overleven met elkaar.
Hoe weet jij zeker weet of de boodschap die je communiceert duidelijk en consistent overkomt? Heb je daar al eens over nagedacht?
En wat er nodig is om die duidelijkheid en consistentie waar te maken? Want dat hebben medewerkers nodig om hun werk zo goed mogelijk te kunnen doen.
Als leidinggevende moet je nu meer dan ooit werken aan je communicatievaardigheden. Was je er al goed in, bedenk dan hoe het nog beter kan. Vraag het je mensen. Wat hebben ze nodig van jou?
Is communicatie niet je sterkste punt, maak er dan werk van om er beter in te worden. Ook dan: vraag het je mensen. Wat hebben ze nodig van jou?
Hou de vinger aan de pols door er daadwerkelijk fysiek te zijn. Niet in je kantoor achter een computer maar op de werkvloer. Loop op vaste momenten rond, maak er een routine van, wees zichtbaar. Check of ze je boodschap hebben begrepen want met de huidige werkdruk gaat dat niet vanzelf.
Misschien helpt het volgende. Schrijf een aantal weken aan het einde van iedere werkdag op wat wel en wat niet werkte in je communicatie. Daar hoef je op dat moment verder niks mee, je schrijft het alleen op. Na een week of drie ga je ervoor zitten en kijk je of je er een rode draad uit kunt halen.
Welke inzichten levert dit overzicht op? Wat ging goed, wat ging niet goed? Analyseer en verbeter.
Succes!
Hartelijke groet,
Gerry