Ik voelde het aan alles.
Was er geen gemakkelijke route? Eentje die niet zoveel tijd en moeite kost? Is er niks te copy pasten?
Ik zag de vragende blikken van de deelnemers tijdens mijn online training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker. We waren aan de slag met het ontwerpen van een onderdeel uit de reis die een medewerker door een organisatie maakt.
Zo’n ontwerp maken betekent dat je gaat afpellen. Zoals je een ui afpelt. Je stapt in de schoenen van je medewerker en je gaat ontdekken wat de ervaringen van die medewerker zijn. Voldoe je aan de verwachtingen? Wat zijn eigenlijk de behoeften van een medewerker tijdens diens reis door jouw organisatie?
Het doel van het ontwerp is dat je medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. Zich de cultuur van je bedrijf eigen maken. Zo blijven ze langer en gemotiveerder aan de slag en heb je minder verloop.
We hadden besloten om de onboarding van één van de deelnemende organisaties onder de microscoop te leggen.
Ieder stapje tijdens de onboarding werd geanalyseerd. Wat denkt je medewerker? Wat doet je medewerker? Voldoet dit aan de behoefte en verwachting? Hoe weet je dat? Wat zou je moeten onderzoeken wil je dit zeker weten? Welke data heb je nodig? Wat wil je veranderen? Welke ervaringen en momenten wil je verbeteren?
Voorlopig waren er vooral vragen te beantwoorden en weinig antwoorden.
Maar ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van je employee experience wordt bepaald door de kwaliteit van vragen die je stelt.
Nog meer ben ik ervan overtuigd dat de kwaliteit van je employee experience wordt bepaald door jouw commitment en moed om antwoord te geven op diezelfde vragen.
Je kunt niet moeiteloos voor het predicaat topwerkgever gaan.
Dat is ongeveer hetzelfde als naar de sportschool gaan en verwachten dat je personal trainer de oefeningen voor je doet.
Dat werkt niet.
Een fantastische medewerkersbeleving komt niet uit de lucht vallen, die moet je ontwerpen.
Je moet bereid zijn om kritische vragen te stellen, om diep in jouw organisatie te graven. Om zaken ter discussie te stellen en bovenal: om zonder oordeel te luisteren naar je medewerkers.
Vaak genoeg krijg ik de opmerking ‘maar iedereen is het er toch wel over eens dat je medewerkers op de eerste plaats moet zetten, dat is toch niks nieuws?’.
“Ja ammehoela”, zeg ik dan, “daar leg je precies de vinger op de zere plek. We weten het allemaal. Daarom is er ook zo’n groot verloop in de zorg zeker?”
Door tijdens de online training een onderdeel uit de medewerkersreis zo minutieus te ontleden, zagen we wat nog beter kon en leerden we waarover we nog meer informatie moesten verzamelen. Gewoonweg omdat we het niet wisten.
De grote winst van zo stap voor stap werken en het steeds stellen van alle relevante vragen, is dat je de samenhang gaat zien. Je ziet en begrijpt opeens wat een medewerker ziet of ervaart.
Daardoor krijgt iets wat voor jou als HR-professional of leidinggevende zo vanzelfsprekend leek, zomaar een andere betekenis.
Omdat jouw medewerker het anders beleeft dan jij had gedacht.
Hartelijke groet,
Gerry
Alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop?
Met de Masterclass Employee Experience & Design ga je 3 dagdelen volop in de actiestand en werk je concreet aan de Employee Journey van jouw organisatie.
Meer informatie>>
Wil je niet alleen een medewerkersreis maar een complete strategie?
Dat kan. Met de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>