Lastig om personeel in de zorg te vinden? Het wordt nog veel erger…

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 7 okt 2021
˃ Meer vacatures dan werkzoekenden˃ Nog niet eerder waren zo weinig mensen actief op zoek naar een baan. Onder werkenden is dat 1 op de 14 en de trend is dalend.˃ Het gemiddelde aantal sollicitanten per vacature op LinkedIn lag in augustus 48% lager dan 2 jaar eerder.

˃ De sourcingsdruk was nog nooit zo hoog: de recruiter jaagt op iedereen. Ruim 1 op de 3 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking werd minimaal één keer per kwartaal benaderd door een werkgever of een bureau voor een nieuwe baan.

˃ In het tweede kwartaal ’21 kreeg 41,8% van de flexwerkers een vast contract aangeboden.

˃ Zorg en welzijn is met 1 op de 6 werkenden één van de grootste werkgevers in Nederland.

˃ Per werkzoekende gingen er 17% minder sollicitaties uit.

˃ In Q2 van dit jaar was er nog een onbenut arbeidspotentieel van 735.000 mensen. Waaronder 354.000 parttimers die graag meer uren willen werken.

˃ Vanaf eind 2022 wordt de arbeidsmarkt nog veel en veel moeilijker. Want veel werkenden gaan de komende tijd met pensioen.

Dit is een bloemlezing uit allerlei berichten van de afgelopen week. En ik zou gerust nog een tijdje door kunnen gaan.

Maar voor het geval je mocht denken dat het nu al beroerd is om nieuwe medewerkers te vinden: het wordt nog veel erger. Dat geven de statistieken aan. Heb jij al nagedacht over vragen als:

Hoe ziet het aanvalsplan voor onze organisatie (of jouw team) eruit om nieuwe medewerkers binnenboord te krijgen en eigen medewerkers te behouden?

Wat zeggen de cijfers in jouw regio?

Waar zit de pijn? Waar in de markt, in de organisatie, bij jezelf?

Welke medewerkersstrategie is er?

Hoe en wat ga je anders organiseren? Heb je de basis op orde?

Wat ga je niet meer doen? Wat wordt de focus voor de komende tijd? Waar zijn jullie als organisatie echt goed in?

Wat zeggen je medewerkers eigenlijk? Waarom werken ze graag bij jouw organisatie? Waarom gaan ze weg?

De komende tijd vraagt creativiteit, vindingrijkheid en vooral een slimme strategie waardoor jouw organisatie het verschil gaat maken. Met alleen een kek filmpje voor die vacature gaat dat niet lukken.

Een goede medewerkersstrategie gaat het verschil wél maken. Een strategie waarmee je jouw mensen op de eerste plek zet. En ze (eindelijk) weten dat ze gewaardeerd worden. Dat ze ertoe doen, in jullie organisatie. Het maakt dat mensen graag bij je willen komen werken. Bij je willen blijven werken. Nog langer wachten omdat het te druk is met de brandjes van vandaag blussen, is geen excuus meer.

Hulp daarbij nodig? Geen idee hoe je moet beginnen? Het zal je niet verrassen: ik wel. Bel me gerust: 06-11641564. Een mail sturen is natuurlijk net zo makkelijk: gerry@gerrydevalk.nl

Met vriendelijke groet,

Gerry