Mij niet bellen (hoe vaak hoor jij het in jouw organisatie?)

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 29 jul 2021

Bij ons in huis is het een gevleugelde uitdrukking.

Mij niet bellen.

Bijvoorbeeld als ik vraag aan één van de kinderen of ze de hond willen uitlaten. Willen stofzuigen. De vaatwasser uitruimen.

Mij niet bellen is vaak de eerste reactie.

Wat vervolgens nodig is om de gewenste reactie te krijgen, leg ik later nog wel een keer uit.

De uitdrukking Mij niet bellen wordt voortdurend gebezigd door Martien Meiland in zijn tv-programma dus daar is een hele merchandise omheen ontstaan.

Waar ik benieuwd naar ben, is hoe vaak deze uitdrukking in jouw organisatie wordt gebruikt.

En dan zal het waarschijnlijk niet letterlijk Mij niet bellen zijn. Maar wel:

Dat is niet mijn werk.

Dat staat niet in mijn functieomschrijving.

Daar ben ik niet voor aangenomen.

Moet je niet bij mij zijn, dat doen anderen.

Of het nu onder collega’s gezegd wordt of naar een klant, zodra zo’n zin wordt uitgesproken voel je de energie wegstromen.

Het is gewoon niet wat je wil horen. Je krijgt geen team, samen of wij-gevoel. En het zegt iets over de cultuur.

Je wilt graag medewerkers die altijd dat beetje extra geven. Of het nu voor een collega of een klant is.

Wat goed is om te beseffen, is het volgende.

Een betere klantervaring bouw je van binnen naar buiten. Medewerkers voegen zich naar de normen in de organisatie en gedragen zich naar de klant zoals ze zelf intern worden behandeld.

Binnen het vakgebied Employee Experience heet dat de ‘Wet van Congruentie’.

De Wet van Congruentie zegt: medewerkers leveren hun klanten een ervaring die overeenkomt met hun eigen medewerkerservaring. Niet meer. Het zijn communicerende vaten.

Dus als jij wilt dat er beter voor de klanten, de bewoners, de cliënten of de patiënten wordt gezorgd, ga dan aan de slag met employee experience.

Creëer een cultuur waarin medewerkers bereid en in staat zijn om uitzonderlijke service te bieden. Ook als het een mij niet bellen situatie is.

Kun je hulp gebruiken bij het verbeteren van de medewerkerservaring?

Mij mag je dan zeker bellen!

Hartelijke groet,

Gerry

Wil je jouw team naar een hoger plan tillen?
Ga je voor een topteam als het gaat om Employee Experience? Kies dan voor de In Company Masterclass en til samen met collega’s van HR, Communicatie, Marketing en Recruitment de Employee Experience binnen jullie organisatie naar een hoger plan. Deze masterclass helpt jullie om je kennis van EX te verbreden en te verdiepen. Ik daag jullie uit om een steviger Employee Experience Team te worden. Bel of mail om de mogelijkheden te bespreken.