“De krijtstreep bovenbaas van de grote bank die in het pand naast ons zat vroeg een keer hoe wij onze medewerkers so ‘happy’ hielden. “Ja, dat is een lang verhaal”, zei ik. “Daar ga ik later nog eens een boek over schrijven, maar het is een verzameling van allemaal verschillende dingen.”
Als klein voorbeeldje noemde ik onze goedlopende bar met happy hour.
“Goed idee!”, zei hij, en liet prompt een prachtige luxe bar met veel chroom, pluche en bijpassende barkrukken bouwen. Een paar maanden later bekende hij dat hun medewerkers kennelijk toch niet van die ‘bartypes’ waren en dat ze happy hour weer hadden afgeschaft.
‘Kwam je er zelf veel?”, vroeg ik. “Nou ja, bij de opening natuurlijk’, zei hij. “Maar het was natuurlijk niks voor ons, het was voor het personeel.”
Dit is een stukje uit het boek Eckart’s notes, geschreven door Eckart Wintzen. Wintzen was een kleurrijke en nogal onorthodoxe ondernemer die het bedrijf BSO van eenmansbedrijf tot multinational met 10.000 medewerkers liet groeien. In zijn boek vertelt hij met veel humor over zijn ervaringen, successen en fouten.
Zo beschrijft hij in een paar regels waarom het in veel organisaties niet echt wil lukken met het realiseren van een positieve werkbeleving voor medewerkers.
Employee experience, human centered, peoplefirst; hoe je het ook noemt, het gaat niet om iets ‘wat HR maar even moet regelen’. Er is draagvlak en betrokkenheid van de hele topstructuur van de organisatie nodig. En dat ontbreekt nog te vaak.
Doortastend leiderschap en een visie op medewerkers is voorwaardelijk om stappen te maken. Wanneer is de medewerkersbeleving goed in de organisatie? Wordt die vraag weleens gesteld aan de directietafel? Geeft iedereen daar een duidelijk en eenduidig antwoord op? Wie in de directie is eindverantwoordelijk voor medewerkers?
Wil je echt werk maken van de medewerkersbeleving dan vraagt dat van het management een grondige en fundamentele aanpak. Niet wat symptoombestrijding of een paar leuke dingetjes voor de bühne.
Dan kun je ook antwoord geven op de vraag op welke onderdelen in de beleving van de medewerkers een transformatie nodig is. En dan weet je ook of een bar met happy hour echt wat toevoegt aan die beleving.
Denk je dat die aanpak veel werk maar vooral veel tijd kost? Integendeel, in (slechts) één week tijd kun je al een optimale medewerkersreis ontwerpen. Wil je weten hoe? Bel me, en ik leg het je graag uit: 06-11641564
Hartelijke groet, Gerry
PS Jammer genoeg is het boek dat Wintzen later nog eens wilde schrijven over het happy houden van medewerkers nooit verschenen. In 2008 is Wintzen plotseling overleden.