Zorgsector gecrasht? Gelukkig hebben we nieuwe cijfers

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 5 nov 2021

Natuurlijk, de algoritmes van LinkedIn en andere sociale media hebben allang verordonneerd dat de tijdlijnen van mijn socials volledig zijn gericht op de wereld van de zorg.

Met zo af en toe een advertentie over vrouwen in de overgang tussendoor.

Maar je leest er ook dagelijks over in de krant. Over de zorg bedoel ik dan.

Zo las ik deze week bijvoorbeeld dat de zorgsector is gecrasht omdat zorgmedewerkers de sector massaal de rug toekeren.

Mensen die weinig met de zorg van doen hebben, zouden bijna het idee krijgen dat er amper meer een zorgmedewerker rondloopt.

Gelukkig zijn er ook nog de feiten. Want deze week verschenen nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Wat blijkt?

Het percentage medewerkers dat de sector Zorg en Welzijn verlaat, is lager dan in de meeste sectoren. In de periode van 31 maart 2020 t/m 31 maart 2022 verliet 9% de sector. Dit percentage is de laagste van de afgelopen jaren en past in een heel licht dalende trend.

Even voor het beeld: in 2020 werkten er zo’n 1,4 miljoen mensen in de zorg. Concreet betekent dat 1 op de 7 werkenden in Nederland op dit moment werkt in de zorgsector.

Is er dan niks aan de hand?

Dat wel. Veel medewerkers in de zorg gaan eens een deurtje verder kijken. De mobiliteit is behoorlijk in de sector. De uitstroomcijfers laten zien dat bijna 80% wel hun werkgever verlaat maar niet de sector. Bij verpleegkundigen is dat percentage nog hoger, ruim 85% blijft binnen de sector aan het werk.

Wat hadden werkgevers kunnen doen om het vertrek te voorkomen?

  1. Had me betere ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden geboden, zegt 19,8%.
  2. Ik mis uitdaging in mijn werkzaamheden, zegt 18,6%.
  3. Had mijn leidinggevende maar beter gecommuniceerd en geluisterd dan was ik wel gebleven, zegt 16,6%.
  4. Had iets gedaan aan die werksfeer en de manier waarop we samenwerken, zegt 14,1%.
  5. Als je de inhoud van mijn werk had aangepast of ik had kunnen kiezen voor een ander type cliënt, dan was ik niet vertrokken zegt 12,4%.

Dat de arbeidsmarkt in beweging is, zal ik niet ontkennen.

Maar wat dit onderzoek eens te meer laat zien, is dat je als werkgever wel degelijk zelf aan knoppen kunt draaien om te zorgen dat medewerkers graag bij je willen blijven werken. Een goede medewerkersstrategie maakt echt het verschil. Combineer dat met het gestructureerd en consistent verbeteren van de verschillende onderdelen van de medewerkersreis.

Ik kan me voorstellen dat je denkt: ‘Maar waar moet ik dan beginnen’? Mijn team en ik helpen je daar graag bij. Bijvoorbeeld met een sprinttraject waarbij we samen in één week al een ontwerp voor je medewerkersstrategie neer kunt zetten. Die gelijk al impact maakt in je organisatie. Wil je meer weten? Bel me dan gerust even: 06-11641564. Geheel vrijblijvend natuurlijk.