Over zorgmedewerkers die overstappen, en misschien wel spijt hebben

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 11 november, 2021

Wij zijn één van die 90.000 klanten van het failliete Welkom die daar niet meer welkom zijn.

Eneco heeft ons al een voorzichtige eerste mail gestuurd waarin een soort van winstwaarschuwing staat. Om ons voor te voorbereiden, denk ik. Op de rekening waarvan je wist dat die zou komen.

Eigenlijk zijn wij zo loyaal als een hond naar onze leveranciers. Dat hele overstapcircus ging altijd aan ons voorbij. Het ging toch goed? We kregen toch wat we nodig hadden? Al dat gedoe, laat toch.

Zo waren we sinds jaar en dag trouw lid van Nuon. Inmiddels Vattenfall.

Maar ja. Je weet hoe dat gaat.

Elke week heb je wel een keer zo’n rasverkoper aan de lijn. Of lees je dat je echt een dief van je eigen portemonnee bent als je niet jaarlijks overstapt van zorgverzekeraar of energieleverancier.

Dus ja.

We waren gezwicht voor dat zo aantrekkelijke en niet te missen aanbod en overgestapt.

Nu is duidelijk waarom dat aanbod van Welkom toch niet zo geweldig was.

Het nieuwe prijsvoorstel van Eneco hebben we nog niet binnen. Maar ik heb geen enkele illusie dat we niet de hoofdprijs gaan betalen.

Veel medewerkers in de zorg stappen momenteel ook over. Van hun oude vertrouwde werkgever naar die nieuwe, frisse, zo sprankelende club met dat groene gras.

Weet jij hoeveel van de medewerkers die bij jouw organisatie zijn vertrokken inmiddels spijt hebben?

Omdat ze eigenlijk helemaal niet wilden overstappen maar dat aanbod van die andere club was te verleidelijk?

Omdat ze eigenlijk superloyaal waren maar zover over de rand zijn geduwd dat ze voor hun gevoel niet anders meer konden?

Doe eens onderzoek en stel deze vraag. Wat was de doorslaggevende factor die maakte dat je op zoek ging naar een nieuwe baan?

Waarom je die vraag zou moeten stellen? De antwoorden gaan je helpen om op dit onderdeel van de medewerkersbeleving verbeteringen door te voeren. En dat is hard nodig als je je mensen wilt houden.

Waarom dat belangrijk is, hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Ik kan je wel uitleggen hoe je dat aanpakt, zo’n medewerkersbeleving. Wat je eerste stappen zijn. En hoe je het ontwerp van zo’n medewerkersbeleving al in één week hebt kunnen staan. Wil je meer weten? Bel me gerust even: 06-11641564. Vrijblijvend natuurlijk.

Hartelijke groet,Gerry