De vakantietijd is vaak een tijd van reflectie, even afstand nemen en nadenken. Vandaag wil ik je tot dat laatste aanzetten.
Als ik je zou vragen: van welk gedrag op je werk heb jij het meeste last? Wat staat jullie organisatie echt in de weg? Wat zou je antwoord zijn?
Wat ik lastig vind, is als mensen geen keuzes maken of beslissingen nemen. Het is best ingewikkeld om jezelf te managen, dat begrijp ik maar al te goed. Toch hou ik er van als mensen regie nemen en zeggen: hier sta ik voor en hier ga ik voor.
Daarmee bagatelliseer ik het nemen van besluiten niet. Dat is vaak moeilijk. Je kunt besluiten om niks te doen, maar besef dan wel dat er zeer waarschijnlijk niks verandert. Uiteindelijk is het gemakkelijker om jezelf te veranderen dan al die andere mensen om je heen.
Die gaan wel bewegen nadat jij in beweging bent gekomen.
Ik vind het lastig als mensen geen keuzes maken of beslissingen nemen. Het is best ingewikkeld om jezelf te managen, toch hou ik er van als mensen regie nemen en zeggen: hier sta ik voor en hier ga ik voor.
Brené Brown heeft onderzocht (meer hierover in haar boek Durf te Leiden) wat leidinggevenden binnen diverse organisaties de belangrijkste gedragingen en cultuurproblemen vinden. Wat blijkt?
1. Lastige gesprekken uit de weg gaan. Geen eerlijke feedback geven, liever aardig en beleefd doen, zodat je dat lastige gesprek niet hoeft te voeren. Het gevolg? Minder vertrouwen, veel roddel en achterklap, ja zeggen en nee doen.
2. Tijdens veranderprocessen vooral tijd besteden aan het managen van problematisch gedrag. Beter zou het zijn om angsten en gevoelens die opkomen tijdens het veranderen te erkennen en aan te pakken.
3. Een gebrek aan verbinding en empathie waardoor het vertrouwen steeds verder afneemt.
4. Als mensen worden gekleineerd of belachelijk gemaakt omdat ze iets proberen en het niet lukt. Daardoor blijft alles zoals het is en ontstaat groepsdenken.
5. Veel tijd stoppen in het geruststellen van teamleden als het niet goed gaat in de organisatie. Waarom niet energie stoppen in het herstellen van de relatie met de klant en het verbeteren van de processen?
6. Anderen de schuld in de schoenen schuiven. Niet zelf verantwoordelijkheid nemen.
7. Kiezen voor eigen gemak in plaats van lastige gesprekken aangaan. Mensen die zich terugtrekken uit belangrijke gesprekken omdat ze bang zijn dat ze iets verkeerd zeggen.
8. Als er iets mis gaat, snel oplossingen zoeken in plaats van analyseren wat het echte probleem is en daar een duurzame oplossing voor zien te vinden.
9. Wazige organisatiewaarden die niet gaan over feitelijk gedrag.
10. Mensen die worden afgeremd door perfectionisme en angst. Dat remt groei en ontwikkeling.
Volgens mij is dit een hele mooie lijst om na alle vakanties een keer met je team of collega’s te bespreken. Het kan maar zo de katalysator zijn voor de door jou zo gewenste verandering in houding en cultuur van je team.
Hartelijke groet,
Gerry de Valk
Bespreek deze lijst na de vakanties een keer met je team of collega’s. Het kan maar zo de katalysator zijn voor de door jou zo gewenste verandering in houding en cultuur van je team.
Maak nader kennis met jezelf. Leer begrijpen hoe jij op je krachtigst bent. Hoe jij als manager, teamcoach of professional het verschil kunt maken. Want weten wat je talenten en drijfveren zijn, helpt je bij het maken van jouw eigen plan. En zorgt ervoor dat je koersvast en met energie in het leven staat. Maar het allerbelangrijkste: dat je kunt staan voor wat je te doen hebt en krachtige keuzes kunt maken. Voor jezelf, voor je team en voor je organisatie. Ik help je graag!