Wat als je HR afschaft en gaat voor Employee Experience?

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 21 mei, 2021

‘Zeg De Valk, jij kletst dan wel de hele tijd over Employee Experience maar wat bedoel je daar eigenlijk mee?’

Terechte vraag die een medewerker HR mij stelde.

Om die vraag te beantwoorden, krijg je van mij een lesje geschiedenis.

Hoewel het niet echt geschiedenis is, want het verhaal speelt zich af in 2015.

Maar ja, als je bedenkt dat veel bedrijven die nu succesvol zijn over een jaar of 10 niet meer bestaan, dan is iets steeds sneller geschiedenis.

Airbnb was de eerste organisatie die HR opzij schoof en in 2015 een Global Head of Employee Experience aanstelde.

Tot die tijd was HR bij Airbnb een afdeling die bestond uit verschillende aandachtsgebieden. Een aantal HR-medewerkers waren verantwoordelijk voor de personeels- en salarisadministratie. Anderen hielden zich bezig met Werving & Selectie. Of ziekteverzuim.

Veel samenhang zat er niet in, ieder deed z’n ding.

Om hun merkidentiteit uit te drukken, had Airbnb als slogan ‘Belong Anywhere’ bedacht.

En vonden ze dat Belong Anywhere niet alleen over klanten ging.

Ook medewerkers moesten zich thuis voelen bij Airbnb. Airbnb wilde een plek creëren waar medewerkers het gevoel hadden dat ze erbij horen.

Want pas dan kun je de klant ook echt het gevoel van Belong Anywhere overbrengen, zo was de overtuiging.

Aan het Global Head of Employee Experience Mark Levy de opdracht om dat te fixen.

Hij realiseerde zich dat als Airbnb medewerkersbeleving wilde bieden die van begin tot eind klopt, er anders moest worden samengewerkt.

Levy besloot te gaan werken met EX-teams. Zo’n team was een combinatie van verschillende disciplines uit de organisatie. Niet alleen HR maar bijvoorbeeld ook communicatie, facilitair of een vertegenwoordiging van een bepaalde functiegroep deed mee.

Opdracht aan het EX team: ontwikkel een naadloze service of ondersteuning voor onze medewerkers. De missie, waarden en cultuur is de lijm die alles bij elkaar houdt.

Het maakte dat Airbnb ging nadenken over de ervaring van iemand voordat hij of zij wordt aangenomen.

Sollicitatiegesprekken kregen een andere insteek en gingen met name over de bedrijfscultuur en de kernwaarden.

De onboarding werd belangrijk.

De werkplekken kregen een make-over.

Er werden speciale evenementen georganiseerd om de onderlinge betrokkenheid te vergroten.

Alles gelinkt aan de missie, waarden en cultuur. Altijd kloppend met Belong Anywhere.

Het heeft Airbnb geen windeieren gelegd. Corona heeft natuurlijk voor een trendbreuk gezorgd, maar tot dan liet het bedrijf een aanhoudende groei zien. En is het volgens de Top-Companies lijst van LinkedIn een van de beste bedrijven om voor te werken.

Ik ben benieuwd of jij een ‘aha-momentje’ had tijdens het lezen. Nieuwe inzichten, een brainwave of heb je HR ondertussen de deur uitgegooid?

Wil je dat met me delen? Ik ben oprecht benieuwd.

Ik kijk uit naar je mail!

Gerry

Wil je alles weten over Employee Experience?
Je wilt de beste worden binnen het vakgebied Employee Experience. Kies dan voor de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker. In 7 modules ontwikkel je een complete Employee Experience strategie voor je organisatie.  Let op: je komt op de wachtlijst voor de volgende editie.
Meer informatie>>

Wil je jouw team naar een hoger plan tillen?
Ga je liever voor een topteam als het gaat om Employee Experience?  Kies dan voor de In Company Masterclass en til samen met collega’s van HR, Communicatie, Marketing en Recruitment de Employee Experience binnen jullie organisatie naar een hoger plan. Deze masterclass helpt jullie om je kennis van EX te verbreden en te verdiepen. Ik daag jullie uit om een steviger Employee Experience Team te worden. Bel of mail om de mogelijkheden te bespreken.