Wat is jouw moon speech?

Geschreven door: Admin
Gepubliceerd op: 15 jul 2021

Richard Branson durft groots te dromen ėn te doen.

Afgelopen zondag is hij na een succesvolle vlucht weer geland op aarde. De multimiljardair vloog in zijn eigen raket tot de rand van de ruimte.

De vlucht duurde een uur. Het was een testvlucht met een ruimteschip van zijn eigen bedrijf Virgin Galactic, waarmee Branson ruimtevluchten gaat aanbieden.

In 2022 gaat het ‘ruimtetoerisme’ echt los. Tenminste, als je het kunt betalen. Want het kost niet gratis.

Ik denk dat John F. Kennedy dit nog niet helemaal voor ogen had toen hij zijn beroemde Moon Speech gaf.

“We choose to go to the moon. We choose to go to the moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard, because that goal will serve to organize and measure the best of our energies and skills, because that challenge is one that we are willing to accept, one we are unwilling to postpone, and one which we intend to win, and the others, too.”

Maar Kennedy zei dit in het Amerika van de jaren ’60 toen het geld ook aan heel veel andere nuttige zaken had kunnen worden besteed. Hij gaf de Amerikanen een bijna onvoorstelbare maar ook krachtige grootse droom. Waardoor ze toch meegingen in zijn visioen.

Heb jij in jouw organisatie ook een soort Moon Speech maar dan eentje die gaat over de medewerkers? Eentje waarin je beschrijft wat je brandende ambitie is als het gaat om de medewerkersbeleving?

Wat ik je met klem wil vragen: leg de lat niet te laag. Durf te gaan voor een ambitie die een beetje oncomfortabel voelt. Die je bijna niet hardop durft uit te spreken.

Maar waarvan je weet: als we die ambitie waarmaken, wil iedereen bij ons werken. Dan hebben we onze vlucht naar de maan waargemaakt.

Zo’n Moon Speech begin je met het einde in gedachten. Wat wil je dat je medewerkers zeggen als ze hun familie en vrienden vertellen over hun werk? Hoe wil je dat ze zich voelen? Wat ga jij doen om die ervaringen te leveren? Waar maak jij het verschil, wat zijn de magische momenten?

Heb jij al zo’n ambitie in jouw organisatie? Zo ja, wil je die dan met mij willen delen?

Shoot for the moon!

Hartelijke groet, Gerry