Wil je meer uit je team halen? Stop hier dan mee…

Wil je meer uit je team halen? Stop hier dan mee…

Een optimaal werkend team en een slechte sfeer gaan niet samen. Is er sprake van een prettige sfeer in je team, dan komen medewerkers graag naar hun werk en presteren ze beter. Als leidinggevende kun je een hoop aan de sfeer doen. In positieve en in negatieve zin.

Van dat laatste is niet iedere leidinggevende zich bewust van, overigens. Ze klagen dat medewerkers geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben of niet betrokken zijn. Het ligt zeker niet aan die leidinggevende.

Maar klopt dat wel?

In deze tijd is duurzame ontwikkeling van je medewerkers essentieel om als team en organisatie continuïteit te kunnen bieden. Talentontwikkeling is daarvoor een belangrijk instrument.

In veel organisaties wordt er nog steeds veel tijd en aandacht besteed aan competenties en wordt er nauwelijks gekeken naar ieders talent.

De doelen van de organisatie zijn leidend en vervolgens wordt gekeken welke competenties nodig zijn om die doelen te halen. We gaan er dan ook maar gemakshalve van uit dat alle medewerkers ook alle competenties die horen bij een bepaalde functie, beheersen. Dat beoordelen we dan met – als het een beetje meezit – een jaarlijks beoordelingsgesprek.

Beheerst een medewerker één of meerdere competenties niet? Dat is dan een minnetje. Of, met een beetje geluk mag diegene een cursus volgen om de competentie toch onder de knie te krijgen.

Medewerkers worden over het algemeen niet vrolijker van dat sturen op competenties en het jaarlijkse beoordelingsgesprek is voor de meesten doorbijten (geldt vaak voor zowel de medewerker als de manager trouwens). Je kunt je voorstellen dat het de sfeer in het team niet verhoogt.

Andere manieren om de sfeer in een team onder het vriespunt te krijgen.

  • Medewerkers overladen met werk

Je kent ze vast wel. Medewerkers die nooit nee zeggen. Waar je altijd nog iets extra’s op het stapeltje kunt gooien, het lijkt nooit teveel. Dat is het soms wel, maar ze durven gewoon niet zo goed ‘neen’ te zeggen. Of medewerkers die hartstikke goed zijn in hun werk. Waardoor je hem of haar liever een bepaalde klus geeft. Want dan weet je tenminste zeker dat het goed komt.

Weet je wat er dan gebeurt? Juist die medewerker voelt zich beetje bij beetje steeds minder gewaardeerd. Want steeds mag hij of zij weer opdraven terwijl die collega die er weinig van bakt, steeds de snor drukt.

  • Vooral focussen op wat niet goed gaat

Continu verbeteren is een populaire managementterm aan het worden. Net zoals continu leren. Dat wil niet zeggen dat je je als leidinggevende vooral moet focussen op wat niet goed gaat omdat dat nog verbeterd moet worden. Omdat we daarvan zo fijn kunnen leren.

Zo horen medewerkers alleen maar wat er niet goed gaat. Ik verzeker je één ding: dat werkt niet echt lekker voor de motivatie.

  • Transparant zijn kan altijd nog

Zit je hoger in de hiërarchie, dan heb je ook meer informatie. Zo simpel is dat. Jij komt bij overleggen waar je medewerkers niet zitten. Jij hoort dingen die zij niet horen. En dat wil je ook vooral laten weten. Door net niks te vertellen, gewichtig te doen of mijn-naam-is-haas te spelen.

Resultaat? Kennelijk doen wij er niet toe, denken medewerkers.

  • Medewerkers belemmeren

Medewerkers met ambitie? Liever niet zeg. Verzoeken om eens op een andere afdeling te gaan werken, sla jij met verve af. Ben je helemaal betoeterd? Jouw afdeling is de belangrijkste van de organisatie en daar ga jij voor. De rest is bijzaak. Stel dat je daar gemakkelijk in mee gaat? Moet jij weer op zoek naar nieuwe medewerkers. Geen denken aan.

  • Geen aandacht geven

Rennen, vliegen en dóór! Jij bent druk namelijk. Vergadering, nog meer vergaderingen, overleggen, bila’s – hele dagen ben je er mee onder de pannen.

Dat die medewerker zoveel jaar in dienst is? Gewoon een appje sturen en die koffie met gebak overslaan. Kost veel te veel tijd. Nog net vragen hoe het weekend was maar naar het antwoord niet meer luisteren. Goeie manieren om de sfeer snel onder nul te krijgen.

Misschien vind je de bovenstaande wat overdreven. Maar ik zie het in de dagelijkse praktijk nog steeds gebeuren. Terwijl ik er heilig in geloof dat:

de talenten van je medewerkers de sleutel tot hun succes zijn.

En daarmee tot jouw succes als leidinggevende. Toch saboteren veel leidinggevenden onbewust hun eigen succes. Ben jij onderdeel van het probleem of ben je de oplossing?

Sturen op competenties? Daar worden de meeste mensen helemaal niet blij van.

Misschien is het een idee om jou en je team een APK te geven. Met deze cyclische (online) methodiek krijg je inzicht in werkvermogen, drijfveren, talenten en ontwikkelpotentieel van 1 medewerker of je hele team. Met als resultaat dat jouw medewerkers doen waar ze goed in zijn, zichzelf leren kennen en daardoor ook beter gaan samenwerken. Als dat de sfeer niet verhoogt!

Lees meer over de APK of neem gerust contact met me op als je meer over deze tool, of over talentontwikkeling, wilt weten.

Met vriendelijke groet,

Gerry de Valk