Pas jij de Peak End-regel al toe?

Geschreven door Gerry de Valk
Gepubliceerd op 13 juli, 2020

Mahonie is een bekende houtsoort. Chippendale meubels worden er van gemaakt. In de botenbouw weten ze er ook wel raad mee. Sommige gitaren zijn ook van mahoniehout.

Vroeger thuis hadden we een tafel die leek op mahoniehout. Maar dat was een neppert. Want een echte mahoniehouten tafel was veuls te duur.

Vorige week vierden mijn betere helft en ik ons mahonie bruiloftsjaar. Mag jij opzoeken hoeveel jaren dat zijn.

Toen wij trouwden hadden we nog nooit van internet of mobieltjes gehoord. Ik werkte op het uitzendbureau. Als we een jongetje inschreven (met een pen), gebruikten we een blauwe kaart en bij meisjes een roze. Echt.

Kom daar nu nog eens om.

Mijn man werkte destijds op een loopbaanadviesbureau waar zijn naaste collega dikke sigaren rookte. Of hij nu wel of niet een klant op gesprek had.

Er is in de loop der jaren veel veranderd in werkend Nederland. Maar wat niet is veranderd, is dat we allemaal plezierig werk willen hebben.

De loopbaanadviezen die mijn man gaf, schreef hij (met pen) uit in een A4-schrift waar je de blaadjes langs het geperforeerde lijntje uit kon scheuren. Als het rapport klaar was, gaf hij dat aan het secretariaat. Zij typten dat vervolgens netjes uit.

Er is in de loop van de tijd het één en ander veranderd in werkend Nederland.

Maar wat niet is veranderd, is dat we allemaal graag plezierig werk willen hebben. Dat had ik destijds toen we nog pen en papier gebruikten, dat willen we nu. Maar wat wordt eigenlijk bedoeld met plezierig werk?

Als ik google op plezierig werk, dan zie ik een paar keer Plezierig Werk Zonder Baas voorbij komen. Kennelijk is een baas een stoorzender als het gaat om plezierig werken.

Wat is dat eigenlijk, plezierig werk?

Volgens onderzoek gaat plezierig werken over het ervaren van positieve emoties. Om positieve emoties te kunnen ervaren moet je er wel bij horen, anders wordt het lastig. Dat betekent dus dat je weet wie je collega’s zijn, dat je weet wat je aan elkaar hebt en dat ze jou er graag bij hebben.

Het helpt ook als je op je werk kunt doen waar je goed in bent. Nogal wiedes denk je misschien, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. Genoeg mensen doen werk waar ze helemaal niet zo goed in zijn.

Een basisbehoefte van mensen is zekerheid. Dus wil je graag weten wat er van je wordt verwacht. Plus hoor je zo nu en dan graag of je nog goed bezig bent.

In de zorgsector is emotionele belasting ook een sleutelfactor. Goede ondersteuning hoort hier bij. In tools, informatie en aandacht van de manager.

Wat ook een echte showstopper is: geen inspraak hebben. Als een kleuter worden behandeld. We willen allemaal graag zo nu en dan onze mening kunnen ventileren (waar naar wordt geluisterd), een compliment krijgen en iemand die begrip toont als het even niet zo lekker gaat.

Je werk zorgt voor ervaringen. Sommige van die ervaringen kun je regisseren. Psycholoog en Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman heeft hiervoor de Peak-End Rule geïntroduceerd.

Werk zorgt voor ervaringen, en sommige van die ervaringen kun je regisseren.

De Peak-End Rule is gebaseerd op het feit dat hoe je een bepaalde activiteit herinnert, belangrijker is dan hoe je de activiteit als geheel daadwerkelijk hebt beleefd. Dit biedt kansen om invloed uit te oefenen op het gevoel en de ervaring van een medewerker.

Vraag jezelf daarom af: welke momenten wil jij dat jouw medewerker zich het meest herinnert? Maak daar dan werk van. Ik denk nog altijd met veel plezier terug aan de epische jaarlijkse personeelsfeesten van het uitzendbureau waar ik werkte. Of het feit dat niet alleen collega’s maar ook alle partners welkom waren.

Met zulke herinneringen krijg je ambassadeurs voor je organisatie waar geen wervingscampagne tegenop kan.

Gerry de Valk

Zorgorganisaties die impact maken. Daar willen we werken.

Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe wordt je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?

In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.

We leggen alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?

Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.

Lees meer over de medewerkersreis