Hoe ervaren nieuwe zorgmedewerkers hun eerste week bij jullie?
Afgelopen weekend was het ineens mis. We hadden overnacht in een hotel in Deventer en ’s ochtends werd ik niet fit wakker. Tijdens de autorit naar huis lag ik op de achterbank als een bruinvis die was aangespoeld op het strand van Ameland. Er zat weinig leven meer in.
Eindelijk thuis (want zo’n rit voelt alsof je meedoet aan de Dakar Rally) wilde ik uit de auto stappen maar dat ging bepaald niet soepel. Ik slingerde op mijn benen en de hele wereld draaide rond.
Vreemd. Ik leek wel dronken. Ik kroop in bed, sliep urenlang maar toen ik wakker werd voelde ik me nog steeds dronken. Het plafond van de slaapkamer had ik nog nooit zo snel zien draaien. Het bleek iets met gruis, het evenwichtsorgaan en positieduizeligheid wat mijn dronken gevoel verklaarde.
Voorkom verloop van nieuwe zorgmedewerkers met een optimale beleving
Sommige zorgmedewerkers voelen zich ook net zo na hun eerste werkweek. In de vacature en op de website had je toch echt gelezen hoe geweldig de organisatie was. Dat je heel veel mogelijkheden had om te groeien en te ontwikkelen. Dat er zo’n leuke werksfeer was.
Maar nu, na die eerste week, voelt het heel anders. Alsof je dronken bent.
Het team was helemaal niet leuk. Collega’s die over elkaar kletsen. Pesterijen. Het voelt toxisch. De werkdruk is te hoog en er zijn veel onduidelijkheden. Die eerste werkweek is behoorlijk overweldigend. Voorkom verloop van nieuwe medewerkers, optimaliseer hun medewerkersbeleving vanaf het eerste moment.
Help zorgmedewerkers zonder duizelingen hun eerste werkweek door in 5 stappen
Door verschillende contactmomenten en processen intern onder de loep te nemen, kunnen vervelende verrassingen worden voorkomen. Een nieuwe medewerker voelt zich sneller onderdeel van het team en vindt eerder zijn of haar weg. Hij of zij haalt meer voldoening uit het werk en heeft meer plezier. Het resultaat? Het verloop van nieuwe zorgmedewerkers loopt direct terug.
1. Manage verwachtingen en zorg voor positieve aanmoediging
Het is prima om de voordeur op te poetsen, maar de verwachtingen die worden geschept moeten wel overeenkomen met de werkelijkheid. Die eerste verwachtingen ontstaan al tijdens het lezen van de vacature en komen vervolgens verder tot stand tijdens het sollicitatieproces.
Ga na welke zaken en waarden jullie organisatie uniek maken en leg hier de focus op. Wees eerlijk over het feit dat werken in de zorg zwaar is en probeer daar een positieve draai aan te geven.
Bijvoorbeeld: ‘Het kan overweldigend zijn in de eerste week, daar zijn we ons van bewust. Geef daarom op tijd aan wanneer iets je te veel wordt. We helpen je graag.’ Of: ‘We snappen dat het werk zwaar kan zijn. We zijn daarom enorm blij dat jij ons team komt versterken en hebben al het vertrouwen in je.’
Goede communicatie is key. Plaats je in de schoenen van de nieuwe medewerker en communiceer transparant, positief en aanmoedigend.
2. Bied een complete en waardevolle pre- en onboarding
Een goede voorbereiding is het halve werk, óók wanneer iemand begint met een nieuwe baan. Zorg dat de nieuwe medewerker alle informatie krijgt die hij of zij nodig heeft voorafgaand aan de eerste werkdag.
Geef duidelijk aan wat er van de medewerker verwacht wordt. Bied de medewerker alvast informatie over jullie werkprocessen, normen en waarden. Wat kan bij jullie niet en wat kan wel? Wordt eigen initiatief aangemoedigd? Wat zijn belangrijke regels en waar moet iemand zich vooral vrij in voelen?
Zorg dat de nieuwe medewerker direct toegang heeft tot jullie systemen en niet onnodig om hulp hoeft te vragen. Door alles goed op orde te hebben, zoals de inloggegevens en toegangspasjes, laat je tevens zien dat jullie goed zijn voorbereid op de komst van de nieuwe belangrijke medewerker.
3. Zorg voor een warm welkom met een gezellige ‘meet en greet’
Heet de nieuwe medewerker nog welkom voordat de eerste werkdag begint. Stuur een leuk welkomstcadeau en bel als manager persoonlijk op om eventuele vragen te bespreken. Spreek als team een videoboodschap in waarin jullie de nieuwe medewerker alvast welkom heten.
Maak van de eerste werkdag een feestelijk moment en een gezellige ‘meet en greet’. Stel de nieuwe medewerker aan zoveel mogelijk mensen voor. Niet alleen aan de directe collega’s, maar ook aan andere collega’s in het gebouw en aan eventueel bewoners. Zorg dat iemand zich direct thuis voelt in het team en op de werkplek.
4. Stel een buddy en vertrouwenspersoon aan
Vraag een directe collega de nieuwe medewerker wegwijs te maken tijdens de eerste werkdagen. Maak duidelijke afspraken met de buddy over waar hij of zij de nieuwe medewerker bij kan ondersteunen en leg uit hoe er het beste gereageerd kan worden in bepaalde situaties.
Stel iemand buiten het directe team aan als vertrouwenspersoon, zodat de nieuwe medewerker zich ook veilig en vrij voelt om bepaalde zaken aan te kaarten die met het team of de leidinggevende te maken hebben. Druk de medewerker op het hart dat alles bespreekbaar is. Zo voorkom je dat iemand met vervelende gevoelens rond blijft lopen.
5. Plan dagelijkse een check-in en evaluatiemoment in
Zorg dat de nieuwe medewerker alle ruimte krijgt om vragen te stellen over bepaalde werkzaamheden of cliënten. Neem na de overdracht de medewerker even apart om te checken of alles duidelijk was. Zo zorg je ervoor dat iemand met zekerheid aan zijn of haar werkdag begint. Des te eerder haalt iemand voldoening en plezier uit het werk.
Geef de nieuwe medewerker ook aan het einde van de werkdag nog de ruimte om de werkdag te evalueren en eventueel vragen te stellen. Zo kan iemand met een gerust hart naar huis en blijft hij of zij niet met twijfels rondlopen. Lukt het niet om elkaar op de werkvloer te zien, stuur even een berichtje. Laat zien dat je beschikbaar bent.
De eerste week op een nieuwe werkplek is erg overweldigend. Met alles wat er op een medewerker afkomt, kan het hem of haar al snel gaan duizelen. Door de verwachtingen te managen worden vervelende verrassingen voorkomen. Met een goede voorbereiding en duidelijke informatie, zorg je ervoor dat een medewerker met vertrouwen aan de eerste werkdag begint. Zorg dat de medewerker warm welkom wordt geheten door het team en stel een buddy aan. Laat een vertrouwenspersoon contact opnemen voor eventuele uitdagingen binnen het team en check zelf regelmatig bij de medewerker in om eventuele vragen te beantwoorden en twijfels weg te nemen. Door de medewerkersbeleving tijdens de eerste werkweek te optimaliseren, zorg je ervoor dat een nieuwe medewerker eerder zijn of haar draai vindt en direct plezier en voldoening haalt uit het nieuwe werk.
Gerry De Valk – Medewerkersreizen in de zorg
Als expert op het gebied van medewerkersreizen in de zorg leert Gerry zorgorganisaties de medewerkersbeleving structureel te optimaliseren – van pre-hire tot retire. Met vernieuwende inzichten en praktische handvatten helpt Gerry organisaties de medewerkers en hun behoeftes centraal te stellen – mét trots.
Met als resultaat? Meer zorgtalent, minder verzuim en verloop