Vandaag wil ik het met je hebben over dweilen met de kraan open. Deze week verscheen namelijk het eerste rapport van de Commissie Werken in de Zorg. De strekking van dit rapport? Zorgorganisaties moeten meer hun best doen om medewerkers te behouden voor de zorg. Nu gaat alle effort in het werven van nieuw personeel zitten terwijl de achterdeur wagenwijd open staat. En we weten het allemaal: de uitstroom is enorm.
Lekker dan. Was je net zo blij met die nieuwe medewerker of collega.
Er zijn allerlei redenen waarom medewerkers vertrekken. Het gaat bijvoorbeeld over (gebrek aan) leiderschap, onvoldoende autonomie, in het diepe worden gegooid of niet meer trots kunnen zijn op wat je iedere dag aan het doen bent.
Om het tij alvast een beetje te keren, heb ik 16 ideeën voor jou om de betrokkenheid van (jouw) medewerkers vast te houden of te vergroten. Voer ze niet allemaal in één keer in, dat werkt denk ik niet echt positief op de betrokkenheid 🙂
1. Aandacht, aandacht en nog eens aandacht
Hiermee bedoel ik niet micro-managen en medewerkers in de nek hijgen. Luister oprecht en heb echt aandacht voor de individuele medewerker. Wees nieuwsgierig en kijk wat er goed gaat. Benoem dit ook. Geef feedback zodat iemand kan groeien en verbeteren. Wees benaderbaar.
2. Bedrijfswaarden
Vrijwel alle organisaties hebben hun bedrijfswaarden geformuleerd. Zijn jullie actief in het uitdragen van deze waarden? Misschien is een idee om medewerkers die een bepaalde bedrijfswaarde heel goed vertegenwoordigen in het zonnetje te zetten, bijvoorbeeld door middel van een verkiezing. Zij laten als geen ander zien wat er met de bedrijfswaarden wordt bedoeld.
3. Eigen projecten stimuleren
Geef medewerkers tijd om hun eigen projecten te realiseren. Als mensen van verschillende afdelingen en teams ideeën verbinden kan dit tot hele mooie nieuwe perspectieven leiden. Ondersteun waar nodig maar durf ook vertrouwen te hebben in het resultaat.
4. Organiseer een themadag
Organiseer inspirerende themadagen met tijd en ruimte voor de vakinhoudelijke verdieping en voor het vergroten van de onderlinge verbondenheid.
5. Moedig vrijwilligerswerk aan
Geef medewerkers de tijd en mogelijkheid om zo nu en dan vrijwilligerswerk te doen bij een organisatie die zij een warm hart toedragen. Beloont zich absoluut terug.
6. Herken en stimuleer innovatie
Bij innovatie denken we al snel aan grootste vernieuwingen. Maar heb je ook oog voor die kleine maar o zo belangrijke verbeteringen die medewerkers zelf hebben bedacht en zonder al te veel poeha hebben doorgevoerd? Die zijn minstens zo belangrijk.
7. Vier successen
Groot of klein, successen zijn het bewijs dat het werk dat medewerkers doen betekenis heeft. Niemand kan maanden of jaren doorgaan met taken en opdrachten zonder dat er aandacht voor is. Vier de resultaten van het harde werken met regelmaat.
8. Vier mensen
Verjaardagen, promoties, pensioneringen, verwelkoming van nieuwkomers, er zijn genoeg belangrijke momenten waarop je medewerkers in het zonnetje kunt zetten. Een prachtige manier om echt aandacht te hebben voor medewerkers.
9. Geef en ontvang feedback
Het klinkt zo vanzelfsprekend en het is zo moeilijk. Hou het daarom simpel, Laat weten dat je de mening van de ander waardeert en reageer ook op de feedback die wordt gegeven. Geef zelf ook feedback. Met respect graag.
10. Ken de talenten van je medewerkers
Weet waar het hart van iemand in de fik gaat. Zorg dat iedereen dit van zichzelf en van elkaar weet waardoor je elkaars talenten optimaal kunt benutten.
11. Geloof in de kracht van de medewerker
Wees niet bang om mensen hun eigen leider te laten zijn. Het is een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen. Het betekent overigens niet dat je iemand aan zijn lot moet overlaten, wees nabij.
12. Stimuleer leren
Daag uit en ondersteun medewerkers bij het leren en ontwikkelen van hun vaardigheden. Je hebt niet alleen een gemotiveerd en goed opgeleid team, het geluk en de betrokkenheid van medewerkers neemt ook toe.
13. Doe leuke dingen met elkaar
Ga af en toe uit eten, heb plezier met elkaar en leer elkaar op een andere manier kennen dan tijdens het werk.
14. Zorg ervoor dat mensen over de middelen beschikken die ze nodig hebben
Zorg dat de basis op orde is en dat medewerkers de tools en systemen die ze nodig hebben om hun werk te doen, ook daadwerkelijk kunnen gebruiken. Zo hoeven ze geen kostbare tijd te verspillen.
15. Maak een top-10 en min-10 lijst
Vraag aan medewerkers om een lijstje te maken met de 10 dingen die ze het liefste doen en de 10 dingen die ze bij voorkeur niet meer willen doen. Vergelijk de lijstjes en ga op basis daarvan taken herverdelen met elkaar.
16. Bouw aan langetermijnbetrokkenheid
Ontwikkel een langetermijnstrategie voor de betrokkenheid van medewerkers. Formuleer duidelijke doelstellingen en actiestappen, evalueer regelmatig en ontwikkel verder.
Mis je een geniaal idee om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten? Super als je dit idee met mij wilt delen. Zo kunnen we met elkaar er voor zorgen dat de achterdeur niet meer wagenwijd open staat.
Hartelijke groet,
Gerry de Valk