Zeker onze jongste was zo’n type. Maar veel peuters kunnen je eindeloos gek maken met hun waarom?
Waarom moet ik schoenen aan?
Waarom heeft die meneer zo’n dikke buik?
Waarom moet ik naar bed?
Ik herinner me het alles afdoende antwoord van mijn moeder. Om toch (mijn roots ligt in Drenthe, daar zeg je Om toch en niet Daarom).
Toch is het een prachtige kwaliteit, dat doorvragen. Vaak stoppen we veel te snel met vragen stellen. Zijn we met een halfbakken antwoord al tevreden. Of vullen we zelf in welk antwoord er volgens ons wordt bedoeld.
Zo jammer.
Het staat de echte gesprekken in de weg. Van die gesprekken die je nog lang bij blijven omdat je nieuwe inzichten opdeed. Of omdat ze een slag dieper gaan dan de gewone huis-tuin en keukenpraat.
Mooi weer hè?
Zeker. Maar straks gaat het weer regenen.
Of een andere.
Heb je het naar je zin op je werk?
Oh, ja hoor. Leuke collega’s.
Goed te horen. Succes verder hè!
Sakichi Toyoda was oprichter van Toyota Industries. Als er problemen waren binnen het productieproces van Toyota dan moesten die worden opgespoord. Dat deed Toyoda door middel van de door hem ontwikkelde ‘five times why’-methode.
Kort gezegd: als zich een probleem voordoet, stel dan vijf keer de waarom-vraag om de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Dat kun je doen bij problemen in een productieproces maar natuurlijk ook in ieder ander werkproces of in gesprekken met je medewerkers. Het dwingt iedereen om een slagje dieper te gaan nadenken en niet genoegen te nemen met het eerste beste antwoord wat je te binnen schiet.
Je kunt de five times why bijvoorbeeld ook gebruiken in het formuleren van de missie voor je organisatie. Ga vragen stellen. Dat kun je alleen doen, dat kun je ook met een groepje doen.
Waarom doe je wat je doet?
Waarom is ….. belangrijk? (op de puntjes zet je het antwoord van vraag 1)
Waarom is ….. belangrijk? (op de puntjes zet je het antwoord van vraag 2)
Waarom is ….. belangrijk? (op de puntjes zet je het antwoord van vraag 3)
Waarom is ….. belangrijk? (op de puntjes zet je het antwoord van vraag 4)
Soms vraag je 4 keer door en ben je waar je wilt zijn, soms vraag je 6 keer door en ben je bij je ultieme antwoord.
Zelf heb ik de 5 waarom vragen ook gedaan om mijn missie scherp te krijgen. Dat leverde het volgende op.
Mijn missie is: Medewerkers op de eerste plaats in alle zorgorganisaties
Waarom doe ik wat ik doe
Waarom doe ik wat ik doe | Ik help zorgorganisaties om hun medewerkers op de eerste plaats te zetten |
Waarom is het belangrijk om medewerkers op de eerste plaats te zetten | Omdat medewerkers de sleutel zijn tot succesvolle organisaties die het verschil maken. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden cliënten/patiënten |
Waarom is een succesvolle organisatie die het verschil maakt belangrijk | Omdat het vinden en vasthouden van personeel een uitdaging is voor zorgorganisaties |
Waarom is het vinden en vasthouden van personeel belangrijk | Anders kun je geen patiënten of cliënten helpen en heeft je organisatie geen bestaansrecht |
Waarom is het belangrijk dat je organisatie bestaansrecht heeft | Omdat ik uit persoonlijke ervaring weet wat de impact is als je organisatie niet meer kan bestaan |
Nu jij weer. Kijk eens of je deze 5 vragen kunt toepassen in je werk. Ga bijvoorbeeld met je team aan de slag en formuleer met elkaar een inspirerende teammissie. Of formuleer met de 5 vragen je persoonlijke missie, dat kan ook natuurlijk. Ik ben benieuwd!
Hartelijke groet,
Gerry
Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe word je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?
In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.
Door alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop te leggen. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?
Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.
Wil je liever eerst een indruk krijgen hoe het ervoor staat in jouw bedrijf? Wat dé 5 belangrijkste verbeterpunten zijn in jullie organisatie? Download dan eens deze checklist: op weg naar aantrekkelijk werkgeverschap.