Ik weet natuurlijk niet van welk jaartal jij bent maar ik ben van een dusdanige leeftijd dat ik ben opgegroeid met fotorolletjes.
Dat was wat, zo’n rolletje.
Je had rolletjes van 12, 24 of zelfs maar liefst 36 foto’s. Ging je op een echte vakantie ver weg dan nam je misschien wel 2 of 3 rolletjes van 24 mee. Zodat je lekker veel foto’s kon maken.
Dat maken van die foto was nog niet zo simpel. Je moest goed bedenken wat je wel en wat je niet op de foto wilde vastleggen. Je had immers maar één kans voor een mooie foto. Wat ook nog eens een wilde gok was, want je kon het resultaat niet van tevoren zien.
Ik heb heel wat foto’s in het album van mijn jeugd waar ik half of wazig op sta.
Kwam je terug van die vakantie ver weg, dan begon het wachten. De rolletjes bracht je naar de fotozaak en dan duurde het een week of langer voordat de foto’s klaar waren.
Om vervolgens te concluderen dat de helft van de foto’s eigenlijk in de prullenbak kon. Want onscherp, overbelicht of met een half hoofd op de foto. Maar weggooien deed je niet, want je had net een vermogen voor het ontwikkelen van die rolletjes betaald.
Veel organisaties kiezen dezelfde strategie.
Omdat ze graag willen dat hun medewerkers meer betrokken zijn.
Er worden programma’s ontwikkeld om de vitaliteit te vergroten, er wordt gratis fruit neergezet en ik kwam zelfs een aanbod ‘Medewerkersbetrokkenheid’ tegen van een adviesbureau.
Het probleem? We kopen gewoon een rolletje van 36 en we zien wel wat lukt.
Als je een paar quick fixes de tent in gooit om de betrokkenheid te vergroten, dan voelen medewerkers dat haarfijn aan. Het levert misschien kortstondig een positief effect maar uiteindelijk is het nieuwtje er vanaf en moet je weer een ander extraatje introduceren.
Zo blijf je bezig. Je levert employee engagement maar geen employee experience.
Wil je aan de slag met employee experience, bepaal dan eerst welke ervaring je je medewerkers wilt bieden. Je denkt zorgvuldig na over de foto die je wilt gaan maken. Want er zitten maar een beperkt aantal foto’s op je rolletje.
Wat past bij jullie organisatie? Daar is geen klip en klaar antwoord op. Je ontdekt het door aan medewerkers te vragen wat ze belangrijk vinden. In hun werk, in de organisatie, aan hun leidinggevende et cetera.
En door te vragen wat ze echt waarderen. Nu, maar ook wat hun wensen zijn. Zo leer je medewerkers écht kennen. Dáár ligt de kern van jullie employee experience. In een dergelijke aanpak past one size fits all niet. Anders krijg je wazige of onscherpe foto’s.
Zonde als je die toch in de prullenbak moet gooien, vind je niet?
Hartelijke groet,
Gerry
Alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop?
Met de Masterclass Employee Experience & Design ga je 3 dagdelen volop in de actiestand en werk je concreet aan de Employee Journey van jouw organisatie.
Meer informatie>>
Wil je niet alleen een medewerkersreis maar een complete strategie?
Dat kan. Met de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>