Een nieuwe klant werven is veel duurder dan een bestaande klant behouden.
Dat weten de meeste mensen zo langzamerhand wel.
Toch maken de meeste bedrijven 4 keer meer budget vrij voor het aantrekken van nieuwe klanten dan voor het behouden van bestaande klanten.
Terwijl het werven van een nieuwe klant 5 tot 7 keer meer kost dan het behouden van een klant.
Klinkt niet logisch toch?
Als het gaat om medewerkers gelden dezelfde principes.
Veel organisaties trekken van alles uit de kast om nieuwe medewerkers aan te trekken.
Maar eenmaal binnen wordt er onvoldoende moeite gedaan om de medewerkers te behouden.
Terwijl maar liefst 33% van de nieuwe medewerkers binnen 6 maanden zijn of haar nieuwe werkgever verlaat.
Dat is een kostbaar geintje.
Want het kost gemiddeld 21% van zijn of haar jaarsalaris om iemand te vervangen.
Als het al lukt om een nieuwe medewerker te vinden.
Plus, onrust in het team, klanten niet blij en allemaal gedoe.
Wat kun je doen om medewerkers te behouden?
Allereerst: als je gaat voor het boeien en behouden van je medewerkers dan vraagt dat een duidelijke strategie. Een medewerkerstrategie waarin jullie afspreken hoe jullie medewerkers blij maken. Een strategie die is gebaseerd op de missie, visie en kernwaarden van de organisatie. En die wordt gedragen door de top van de organisatie.
Ga vervolgens aan de slag met de medewerkersreis binnen de organisatie. Van pre-hire tot retire. Luister naar je medewerkers en meet wat goed gaat en wat beter kan en moet. Wat zijn de knelpunten?
Daarna bepaal je welke knelpunten de meeste prioriteit hebben om op te lossen. Stel een multidisciplinair team samen en maak voor ieder knelpunt een herontwerp.
Werk consistent aan vertrouwen, waarderen en het hebben van goede dialogen binnen de organisatie. Pas bepaalde werkwijzen en structuren aan.
Zorg altijd dat het meetbaar is. Hoe weet je anders of er verbetering is?
En tot slot: blijf evalueren en doorgaan met ontwikkelen en verbeteren.
Zo werk je doelgericht aan het creëren van een organisatie waar medewerkers graag en met plezier blijven werken. Simpelweg omdat het gras nergens anders groener is.
Fijne week!
Gerry
PS Hulp nodig bij een van deze stappen? Bel me gerust, mijn team en ik helpen je meer dan graag.
Wil je echt aan de slag met Employee Experience?
Dan is er niet één afdeling die de kar trekt. Maar kies je voor een team met collega’s van verschillende disciplines zoals HR, Communicatie, Marketing, ICT en Recruitment. Hoe zorg je voor een goede start? Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant op? Ik weet hoe lastig de start is. En waar het toe kan leiden als die start niet goed is: weinig.
Daarom heb ik een speciale masterclass ontwikkeld. Een waarmee jullie je kennis van EX verbreden én verdiepen. En uitgedaagd worden om een stevig(er) Employee Experience Team te worden. Kort en krachtig. Klinkt interessant? Bel of mail om de mogelijkheden te bespreken!