Anja de Jong ‘Iemand moet vooral plezier hebben in zijn werk’

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 6 aug 2020

Misschien had je al door dat ik grenzeloos nieuwsgierig ben. Naast mijn eigen gedachtenspinsels deel ik ook graag gesprekken en interviews. Deze keer met Anja de Jong. Een betrokken manager, zo zegt ze zelf.

Sinds 2011 werkt Anja (53) bij Humanitas DMH (dienstverlening aan mensen met een hulpvraag) en sinds 2013 in de regio Amersfoort/Eemland. Anja stuurt drie teams aan van in totaal 45 medewerkers. Daarnaast is ze ook nog intern coach. ‘Ik probeer onderling de verbinding te zoeken en met de medewerkers in gesprek te gaan. Ik merk dat dit gewaardeerd wordt.’

Bij Humanitas DMH staat de cliënt voorop. ‘Want zonder cliënten, geen Humanitas DMH’, licht Anja toe. De organisatie is landelijk actief in het begeleiden van mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Dit kan in werk of dagbesteding zijn, maar ook in wonen. Daarnaast wordt er in een aantal regio’s forensische begeleiding geboden.

Homerun is een label van Humanitas DMH wat zich kenmerkt in het ontwikkelen en trainen van jonge lvb-ers met multi-problematiek. Door naast de cliënt te staan en vanuit de kernwaarden te begeleiden, is het de bedoeling de jongeren te stabiliseren in de maatschappij. Hoewel de cliënt altijd op één blijft staat, betekent dat niet dat medewerkers minder belangrijk zijn in Anja’s ogen.

‘Medewerkers zijn het kapitaal van je organisatie, misschien ook wel het kostbaarste. Zo’n 2/3 van het budget gaat naar de medewerkers. Ik ben dan ook van mening dat je daar als manager aandacht aan moet besteden.’

Drie kernwaarden van Humanitas
Anja is de schakel tussen de rayondirecteuren en de teams in de regio die zij aanstuurt en andersom. ‘Het is een hele diverse functie’, begint ze te vertellen. ‘Zo ga ik in samenspraak met de teams en cliënten over de teamsamenstelling, doe ik de ontwikkelgesprekken, vertaal ik beleid naar de locaties en ben ik budgettair gezien verantwoordelijk voor de hele regio. Juist die afwisseling, dat vind ik ontzettend leuk.’

Anja ziet zichzelf als een betrokken manager en vindt het fijn om regelmatig een praatje te maken met de medewerkers. ‘Ik denk dat ik op de hoogte ben van ieders privésituatie. Iedereen weet ook dat ze bij me kunnen komen met werkgerelateerde vragen, maar ook met privévragen. Ik heb een luisterend oor en wil meedenken. Wel vind ik het belangrijk om de verantwoordelijkheid bij de ander te houden.’

Wel vind ik het belangrijk om de verantwoordelijkheid bij de ander te houden.

Anja legt de drie kernwaarden van Humanitas DMH uit: eigen regie, verantwoordelijkheid voor jezelf en voor de ander én je bent gelijkwaardig aan elkaar. ‘Die kernwaarden zijn een basis in de begeleiding naar cliënten, maar net zo goed voor onszelf. Zo handel ik ook als manager. Ik wil meedenken, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid bij jezelf.’

Betrokken
De vragen die ze als manager en interne coach voorgeschoteld krijgt, zijn zeer divers. ‘Van algemene vragen tot medewerkers die worstelen met de balans tussen werk en privé en ontwikkelvragen’, begint Anja te vertellen. ‘We werken in een vakgebied waarin er veel onregelmatige werktijden zijn, dan is het weleens lastig hoe je dat het beste met je gezin kunt combineren. Daarin probeer ik dan mee te denken.

Er zijn collega’s die willen onderzoeken op welke manier ze kunnen doorgroeien in hun functie, samen op zoek te gaan naar interesses en inzichten is leuk om te doen. Waar wordt iemand blij van, waar wil diegene naartoe? En vervolgens geef ik ze een zetje in de goede richting. Ik vind dat belangrijk, want ik denk dat daardoor iemands plezier in het werk vergroot wordt.’

Klaar staan voor medewerkers, betrokken zijn, maar ook medewerkers laten voelen dat ze gewaardeerd en gehoord worden zijn voor Anja belangrijke waarden. ‘Dat doe ik door er voor ze te zijn wanneer ze dat nodig hebben en met elkaar in gesprek te gaan, maar ook door het organiseren van teambijeenkomsten of regiobijeenkomsten waar ontmoeten en verbinden centraal staan.

We werken veelal digitaal en daarom vind ik het juist goed om af en toe een event te organiseren waarbij iedereen elkaar ziet.

‘We werken veelal digitaal en daarom vind ik het juist goed om af en toe een event te organiseren waarbij iedereen elkaar ziet’. (voor jouw beeld, dit interview was nog in het pre-Corona tijdperk). Als voorbeeld noemt ze een nieuwjaarsborrel, picknick of een gezellige barbecue. ‘Het heeft als resultaat dat je sneller en makkelijker contact legt met elkaar en elkaar meer waardeert.’

Zolang ze manager is, geeft Anja met Pasen en Sinterklaas een kleinigheidje. ‘Bijvoorbeeld een chocoladeletter met een kort gedichtje. Gewoon, zomaar. Even om te laten merken dat iemand gezien wordt. Daar geloof ik in. Ik denk dat het écht bijdraagt aan de mate van plezier waarmee iemand naar zijn werk gaat en de loyaliteit aan het bedrijf. Zolang ik manager ben, zal ik dat dan ook blijven doen.’

Met hartelijke groet,

Gerry

PS Vind jij het leuk om jouw verhaal te delen met andere zorgprofessionals? Ik ga graag in gesprek met je. Stuur me een mailtje en ik neem contact met je op!