Artikelen en berichten over medewerkers in de zorg lees ik altijd met extra aandacht.
De laatste paar weken gaat het vaak over de enorme werkdruk voor zorgmedewerkers. Dat het werk tijdens deze coronaperiode emotioneel zwaar is. Dat er risico is op psychische problemen, stress, onzekerheid. Het kan leiden tot slapeloosheid en depressieve gevoelens.
Het is vast allemaal waar.
Maar zou het zo kunnen zijn dat er ook een groep zorgmedewerkers is die, ondanks alle werkdruk en stress van de afgelopen tijd, is opgebloeid? Omdat ze de ruimte en autonomie voelen om zelf beslissingen te nemen? Ze mochten alle administratieve rompslomp aan de kant gooien en voluit gaan voor dat waarvoor ze zijn opgeleid?
Namelijk mensen helpen.
De coronaperiode is emotioneel zwaar. Maar zou het kunnen dat er ook een groep zorgmedewerkers is, die juist opgebloeid is?
Nog niet zo lang geleden was er voortdurend gedoe in het team. En nu voelen deze medewerkers zich als een vis in het water. Omdat ieder lid van het team met hetzelfde doel voor ogen aan de slag is.
Dat ze stiekem denken; kon het maar altijd zo zijn.
Je hebt vast zelf ook voorbeelden uit jouw eigen privé of werkzame leven hoe het voelt als je samen ergens voor gaat. Weet je nog wat deze ervaring zo bijzonder maakte?
Hoe je als werkgever omgaat met de – soms totaal verschillende – belevingswerelden van je medewerkers is medebepalend voor hun loyaliteit aan de organisatie. En dus of ze vertrekken of blijven.
Ga met je medewerkers in gesprek. Vraag naar hun ervaringen. Hoe hebben ze het werken tijdens deze corona periode ervaren? Wat was er zo bijzonder aan deze periode? Wat was positief en wat niet? Informeer wat ze nodig hebben de komende periode. Kijk waar je oplossingen op maat kunt bieden.
Hoe je als werkgever omgaat met de verschillende belevingswerelden van je medewerkers, is medebepalend voor hun loyaliteit aan de organisatie.
Denk niet ‘als ik het voor de één doe, dan moet iedereen het’. Denk ook niet dat medewerkers onmogelijke eisen gaan stellen. Het zal je verrassen (en meevallen) wat hun wensen en behoeften zijn.
Wees oprecht nieuwsgierig. Toon empathie. Wees ten diepste bereid om te luisteren en maatwerk te leveren. Jouw creativiteit en aandacht nu beloont zich niet alleen vandaag maar ook straks.
Zet ‘m op!
Gerry
Ga met je medewerkers in gesprek, wees oprecht nieuwsgierig en luister!
PS Empathie op organisatieniveau betekent dat je in de schoenen van een medewerker gaat staan. Je perspectief draai je 180 graden, dus je denkt niet vanuit de organisatie, maar je verplaatst je in de medewerker. Zo leer je de medewerker beter kennen, kun je vanuit zijn standpunt denken en beter inspelen op zijn behoeften en wensen.
PS 2 Kijk ook vooral dit filmpje als je wilt weten wat empathie is. En wat het verschil is met sympathie.
Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe wordt je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?
In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.
We leggen alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?
Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.
Lees meer op: https://gerrydevalk.nl/maak-de-medewerkersreis/.
Bellen, afspreken, vrijblijvend advies?
✆ 06-11641564 / ✉ gerry@gerrydevalk.nl