Vroeger thuis hadden we een hond die Dolly heette.
Dolly leek op een Franse Basset maar dan de namaak-versie. Je weet wel, zo’n hond met van die lange oren en korte poten. We noemden Dolly altijd worst op pootjes.
Het was geen rashond, ik weet eigenlijk niet hoe mijn ouders aan die hond waren gekomen.
Dolly had ook een broertje, zijn naam was Bobo.
Bobo woonde 3 huizen verderop bij mijn oom en tante.
Iedere ochtend ging Dolly bij Bobo op bezoek. Iedere middag ging Bobo bij Dolly op bezoek.
Dat deden ze gewoon zelf, de hond uitlaten deden we eigenlijk nooit. De hond moest zichzelf maar uitlaten.
Geen probleem, iedereen in het dorp wist dat bij ons wel eens een hond over straat sjokte. Want echt snel was Dolly niet. Dus remden ze meestal een beetje af in de buurt van de Hovings.
Dat dagelijkse wederzijdse bezoekje was echt vaste prik. Ze hadden elke dag hetzelfde snuffelrondje, kletsen even wat met elkaar en dan andiamo – weer naar huis.
Aandoenlijk hoe die beestjes op hun eigen manier onafscheidelijk waren.
In deze bijzondere tijd is HR vaak de spin in het web. Er zijn allerlei vraagstukken over aantrekkelijk en goed werkgeverschap. Een sterk HR team is cruciaal.
Zorgorganisaties lopen vast omdat medewerkers gebukt gaan onder de werkdruk, stress, ziekteverzuim en burn-outs.
Het is nodig en belangrijk dat zorgorganisaties zich meer dan ooit richten op het boeien en binden van medewerkers.
Dat doe je niet door een shortcut te nemen en te faken dat jullie organisatie echt het beste voor heeft met hun medewerkers terwijl er niks van die belofte klopt.
Dolly ging nooit voor een shortcut maar nam altijd dezelfde route.
Boeien en binden doe je door aan de slag te gaan met de employee experience binnen je organisatie. Employee experience als visie op medewerkers.
Die visie komt tot stand door met andere disciplines geïntegreerd samen te werken. HR in liefdevolle samenwerking met Marketing, Communicatie, ICT, facilitair en het management.
Met support van directie en Raad van Bestuur als belangrijke voorwaarde voor succes. En natuurlijk altijd door medewerker te betrekken bij oplossingen, verbeteringen en innovaties.
Zorg dat jullie net als Dolly en Bobo onafscheidelijk worden. Als je er hulp bij nodig hebt: ik deel mijn kennis graag met je. Met een workshop, training of om jullie medewerkersreis in kaart te brengen. Neem gerust contact met me op!
Hartelijke groet,
Gerry