Medewerkers in de zorg ervaren een enorme werkdruk.

Als alles belangrijk is, is niets belangrijk.

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 17 sep 2020

Afgelopen zondag zat ik buiten op het terras. De eerste van een paar zonnige septemberdagen. De dag begon bewolkt maar het wordt steeds zonniger en warmer, terwijl de herfstbladeren om me heen dansen. Indian summer.

De hond ligt tevreden naast me in de stoel. De katten hebben hun eigen plekjes ergens in de tuin.

Vergeet niet om dankbaar te zijn.

Zeg ik tegen mezelf.

Ik heb de afgelopen dagen tijd genomen voor reflectie. Even geen oordopjes in tijdens mijn wandelingen met de hond. Mobieltje in de rugzak en daar ook laten zitten. Ik werd te bedreven in meerdere dingen tegelijk doen en ik had niet het gevoel dat al dat multitasken me echt diende.

Het is me vaker opgevallen. Kiezen voor eenvoud en minder doen zorgt ervoor dat ik uiteindelijk meer gedaan krijg en dat ik me beter voel over mezelf. Grappig hoe dat werkt.

Het was een week vol uitersten voor me. Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt.

Ik wil meer dan alleen door mijn leven heen razen. Ik wil komen opdagen. Doen wat belangrijk voor me is. Aanwezig zijn. Anderen helpen groeien waardoor ik zelf ook groei. Dat vraagt om keuzes maken.

Het leven is meer dan het wegwerken van een to-do list.

Ik vind keuzes maken niet altijd gemakkelijk. Want dan moet ik nee zeggen tegen sommige mensen. Maar ik weet ook dat niet kiezen en hardcore doorgaan ten koste gaat van mezelf.

Veel medewerkers in de zorg ervaren een enorme werkdruk.

Laatste nieuws: de zorgsector bereidt zich voor op een explosie van zieke medewerkers. Dat blijkt uit scenario’s voor personeelsplanning van ruim 60 zorgorganisaties. Ze gaan uit van een verzuim van 7,1 procent van hun medewerkers, wat een stijging betekent van bijna 25 procent ten opzichte van vorig jaar.

Meer verzuim betekent nog meer werkdruk.

Een to-do list waar geen einde aan komt. Geen idee hebben hoe je alles voor elkaar moet krijgen. Dat wie je bent op de een of andere manier wordt afgemeten aan wat je van je takenlijst weet af te strepen.

Als alles belangrijk is, is niks belangrijk.

Vandaar deze week mijn filosofische vraag aan jou: hoe wil jij komen opdagen in jouw leven? Wat is voor jou een zinvolle en gelukkige week, hoe ziet dat er uit? Wat betekent dat voor je werk, wat doe je wel en wat laat je?

Neem écht even de tijd om na te denken over die vraag.

Want de werkdruk is namelijk niet van vandaag op morgen opgelost. Dan kun je maar beter werk maken van je zelfleiderschap. En weet je wat je op je to-stop lijstje kunt zetten.

Hartelijke groet,
Gerry

Je wéét: medewerkers zijn de sleutel tot succesvolle zorgorganisaties. Maar hoe word je een aantrekkelijk werkgever. Hoe laat je ze blijven, groeien en bloeien?

In mijn ogen is het verleggen van de aandacht van resultaat en klant naar de medewerker een belangrijke stap. Dat kan door je te verdiepen in de reis die de medewerkers door jouw organisatie maken. En daar kan ik je bij helpen.

We leggen alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop. Met welke processen en ervaringen krijgen je werknemers dagelijks te maken? Wat kun je doen om hun beleving te verbeteren? Welke boodschappen moet je brengen op welk moment?

Zo zorg je ervoor dat medewerkers zich vanaf de eerste tot de laatste werkdag gewaardeerd voelen. En zich de cultuur van je organisatie eigen maken. Ze blijven langer en gemotiveerder aan de slag. Trekken als ambassadeurs nieuwe talenten aan. Het resultaat? Aantrekkelijk werkgeverschap waarmee je het verschil maakt.

Lees meer over de medewerkersreis