Ben jij al aan de botox?

Geschreven door: Gerry de Valk
Gepubliceerd op: 27 mei 2021
Het was pas in het nieuws. Cosmetische artsen zien hun klandizie toenemen.

Dat je de hele tijd naar jezelf zit te kijken tijdens het Zoomen of Teamsen is nogal confronterend.

Fronsrimpels.

Eruitzien alsof je de hele nacht aan het zuipen ben geweest.

Geen lippen te bekennen.

Onderkin. Maal 3.

De hele dag kijk je er naar tijdens de ene na de andere videocall.

Wat een ellende. Dus gaan we botoxen.

Het hele gezicht straktrekken of de lippen zo vol laten spuiten waardoor je er permanent uitziet als een eend.

Wat heeft dit met employee experience te maken?

Zo’n botoxbehandeling is bedoeld om er voor altijd jeugdig en natuurlijk uit te zien. Jammer genoeg is dat meestal niet het geval.

Je kunt wel zaaien, maar wil je ook oogsten?

Veel organisaties zijn bezig met het plaatje. Ze botoxen er vrolijk op los. Kekke werken-bij site, een hippe onboarding introductiedag.

Maar wat je moet willen: bezig zijn met wat de (potentiële) medewerker wil zien. Die is niet bezig met jouw opgespoten lippen. Die medewerker wil op de momenten waarop het er toe doet, contact hebben met echte mensen van vlees en bloed. Daar hoort gevoel en emotie bij.

Als je dat beseft, dan besef je ook dat je hier invloed op kunt uitoefenen.

Hoe? Verplaats je in de medewerker. Ga in zijn of haar schoenen staan. Die wil dingen weten als: waar staat je organisatie voor? Wat is de cultuur? Wat ga ik verdienen? Wat wordt van mij verwacht? Wanneer doe ik het goed? Hoe zijn de recensies van anderen? Het zijn allemaal koopmomenten voor je medewerker die je maar 1 keer goed kunt doen.

Het gaat om medewerkersbeleving die overtuigend en authentiek is. Van een natuurlijke schoonheid zou ik willen zeggen.

Van mij mag je kiezen voor botox. Ik hou je niet tegen. Maar wees niet verbaasd als het resultaat niet is wat je had verwacht. Want aan de voorkant zaaien helpt niet als je aan de achterkant te laat bent met oogsten.

Op een mooie week,
Gerry

Wil je alles weten over Employee Experience?  
Je wilt de beste worden binnen het vakgebied Employee Experience. Kies dan voor de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker. In 7 modules ontwikkel je een complete Employee Experience strategie voor je organisatie.  Let op: je komt op de wachtlijst voor de volgende editie.
Meer informatie>>

Wil je jouw team naar een hoger plan tillen?
Ga je liever voor een topteam als het gaat om Employee Experience?  Kies dan voor de In Company Masterclass en til samen met collega’s van HR, Communicatie, Marketing en Recruitment de Employee Experience binnen jullie organisatie naar een hoger plan. Deze masterclass helpt jullie om je kennis van EX te verbreden en te verdiepen. Ik daag jullie uit om een steviger Employee Experience Team te worden. Bel of mail om de mogelijkheden te bespreken.