Ik ben opgegroeid in een gezin van 5.
Drie broers.
Eén zus.
Die broers waren altijd aan het sleutelen. Eerst met brommers, daarna met auto’s.
We hadden een aantal schuren bij ons ouderlijk huis en op één van die schuurdeuren stond ‘Stilte. Operatiezaal’.
Daar gebeurde de magie.
Brommers die eerst reden als een oud vrouwtje kwamen eruit als een scheurmonster.
Talloze auto’s zijn er opgepimpt.
Onderdelen die aan vervanging toe waren, werden voor een prikkie opgehaald bij de autosloop zodat de auto weer liep als een zonnetje.
Voor zolang het duurde natuurlijk, want het mocht allemaal niks kosten.
Je moest niet al te nauwkeurig kijken.
Sommige organisaties kijken op eenzelfde manier naar hun employer branding.
Stilte. Operatiezaal.
Zij gaan voor de buitenkant.
De branding is prachtig, de werken-bij site zoemt als een zonnetje. Het logo is professioneel, de kernwaarden klinken als een klok.
Maar als je onder de motorkap kijkt, zie je een motor die is samengesteld uit allerlei tweede- derde of vierdehands onderdelen. Bij sommige zit geen motor. Of het stinkt onder de motorkap omdat er een steenmarter heeft zitten knagen.
Jij koopt toch geen auto van € 50.000, – waar geen motor in zit?
Sommige organisaties doen dit gek genoeg wel. Ze besteden veel geld aan een prachtige branding, het interieur, de kleur en noem maar op. Of ze kiezen een net iets mooiere, duurdere versie dan de buurman of buurvrouw. Want die auto heeft lederen bekleding dus dat wil ik ook.
Maar de auto moet het ook doen.
Medewerkers die solliciteren bij jouw organisatie vanwege die prachtige buitenkant willen, eenmaal binnen, dat het daar net zo mooi glanst en glimt.
Ze willen onder de motorkap van je organisatie kijken en kunnen zeggen: “Wat een fantastische auto! De buitenkant is prachtig maar de auto loopt ook als een zonnetje, hij is niet duur in gebruik en hij brengt me comfortabel van A naar B.”
Ze willen niet weken moeten wachten op een thuiswerkplek.
Ze willen niet het gevoel krijgen dat ze er niet echt toe doen in jouw organisatie.
Ze prikken genadeloos snel door die mooie buitenkant heen om als de donder het pand via de achterdeur weer te verlaten.
Mooie auto’s genoeg om uit te kiezen.
Hoe staat het in jullie organisatie met employer branding? Als je denkt: nou mwah, dat kan sterker. Dan heb ik drie vragen om over na te denken om invulling te geven aan je employer branding:
1. Welke medewerkersambitie heb je geformuleerd?
2. Past die bij het doel, de kernwaarden en de missie van je organisatie?
3. Staan medewerkers echt op de eerste plaats in je organisatie?
En bedenk dat het verbloemen van de waarheid zinloos is. Wees transparant naar sollicitanten en vertel eerlijk en authentiek waar je organisatie voor staat en wat de cultuur is.
Niet jij maar de kandidaat wikt en beschikt.
Gerry
Alle stappen van de medewerkersreis onder de microscoop?
Met de Masterclass Employee Experience & Design ga je 3 dagdelen volop in de actiestand en werk je concreet aan de Employee Journey van jouw organisatie.
Meer informatie>>
Wil je niet alleen een medewerkersreis maar een complete strategie?
Dat kan. Met de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker ontwikkel je een complete Employee Experience strategie.
Meer informatie>>