De afgelopen week hoorde ik deze uitspraak tijdens verschillende overleggen.
‘De zorgorganisaties die het beste in staat zijn om medewerkers te vinden en aan zich te binden, zijn binnen nu en een paar jaar de organisaties die overleven. Want de strijd gaat straks niet om de cliënt of patiënt maar om de medewerker’.
Goeie, zou ik zeggen. Al denk ik dat straks er nu al is. We moeten aan de bak als het om onze medewerkers gaat. Een mooi moment om je af te vragen: wat doe ik om te zorgen dat onze organisatie tot de categorie Beste Jongetje of Meisje van de Klas behoort?
Toen ik nog zonder afspraak of wachtrijen naar de winkel kon, ging ik graag naar Rituals.
Mooie producten.
Het gevoel van luxe.
Medewerkers die blij zijn dat je er bent.
Een unieke klantbeleving staat bij Rituals voorop.
Maar ze weten ook dat het betekent dat ze moeten zorgen dat hun medewerkers oprecht trots kunnen zijn op het merk Rituals.
Werk je bij Rituals dan weet je: dit is wie we zijn voor de klant en dit is wat wordt verwacht van mij als medewerker.
Er is één versie van de waarheid.
Organisaties die met mij werken, zeggen soms tegen mij: ‘Leuk hoor, dat voorbeeld van Rituals. Maar zij hebben makkelijk praten. Ze verkopen alleen maar schoonheidsproducten. In de zorg is dat niet zo simpel.’
Baarlijke nonsens als je het mij vraagt.
Want mind you, Rituals heeft 400 winkels en 1000 shop-in-shops wereldwijd. Er werken meer dan 5000 medewerkers. Ga mij niet vertellen dat zij het gemakkelijker hebben.
Alleen: Rituals heeft een duidelijke visie. Adding luxury to everyday routines.
Kom daar eens om bij de gemiddelde zorgorganisatie. Daar zeggen sommige medewerkers: prima die visie, maar ik doe het op mijn eigen manier. En ze komen er nog mee weg ook.
Ik denk niet dat het gewaardeerd wordt als je als medewerker bij Rituals ook wat samples van de Hema in het tasje stopt.
Als een visie zo verschillend kan worden uitgelegd, waar ligt dan je focus? Voordat je het weet heb je een lappendeken aan diensten en producten, want ja – het zou eens handig kunnen zijn voor die ene cliënt of patiënt.
Bij Rituals zijn alle werkprocessen zijn zo ingericht dat medewerkers optimaal hun werk kunnen doen. Waardoor ze klanten die unieke beleving kunnen bieden.
In veel zorgorganisaties is standaardisatie een moeizaam gebeuren. Iedereen wil z’n plasje er over doen waardoor ze ergens halverwege de polder uitkomen. De standaardisatie is dusdanig flexibel dat iedereen er op zijn eigen manier invulling aan geeft.
Ik zie een scheiding ontstaan tussen de organisaties die nu doorpakken en zij die stil blijven staan in de hoop dat ze straks terug kunnen gaan naar de situatie voor Corona.
Daarom mijn concrete vraag aan jou. Heb jij al een strategie waarin de medewerker centraal staat? Waardoor je de regie neemt over de medewerkersbeleving?
Is je antwoord ja? Ga zo door en verbeter continu aan de hand van de feedback die je krijgt.
Is je antwoord nee? Ga dan als de sodemieter aan de slag met het uitwerken van de medewerkersstrategie. Met kleine stappen kun je al verschil gaan maken voor je medewerkers. Verdiep je in het onderwerp, lees een boek, volg mijn gratis training op 2 juni a.s. Zet die eerste stap, voordat jouw organisatie de strijd (om de medewerker) verliest.
Ga voor dat beetje EXtra,
Gerry
Wil je alles weten over Employee Experience?
Je wilt de beste worden binnen het vakgebied Employee Experience. Kies dan voor de verdiepende training Nieuwe Routes naar het Hart van je Medewerker. In 7 modules ontwikkel je een complete Employee Experience strategie voor je organisatie.
Meer informatie>>
Wil je jouw team naar een hoger plan tillen?
Ga je liever voor een topteam als het gaat om Employee Experience? Kies dan voor de In Company Masterclass en til samen met collega’s van HR, Communicatie, Marketing en Recruitment de Employee Experience binnen jullie organisatie naar een hoger plan. Deze masterclass helpt jullie om je kennis van EX te verbreden en te verdiepen. Ik daag jullie uit om een steviger Employee Experience Team te worden. Bel of mail me om de mogelijkheden te bespreken.
Foto van Ashley Batz on Unsplash