Blogs
Blogs
Blogs
Lees wat ik de afgelopen tijd heb geschreven over werken in de zorg en laat je inspireren door bijzondere praktijkvoorbeelden.
Lastig om personeel in de zorg te vinden? Het wordt nog veel erger…
˃ Meer vacatures dan werkzoekenden˃ Nog niet eerder waren zo weinig mensen actief op zoek naar een baan. Onder werkenden is dat 1 op de 14 en de trend is dalend.˃ Het gemiddelde aantal sollicitanten per vacature op LinkedIn lag in augustus 48% lager dan 2 jaar eerder....
Gen Z en werk, da’s andere koek
Zo’n gesprek tijdens het avondeten. Onze jongste van 18 verdient bij in de productie van een houtzagerij en verhaalt over zijn belevenissen. ‘Ik dacht altijd dat op de radio allemaal verschillende muziek werd gedraaid’, zegt hij. ‘Maar dat is helemaal niet zo. Ik heb...
Als een bloem niet bloeit, is het niet de schuld van de bloem
Twee gesprekken die ik had afgelopen week. Beide personen waren helemaal klaar met hun oude werkgever. Beiden jarenlang loyaal. Maar de afgelopen periode was er iets geknapt. ‘Ik was er klaar mee dat er in onze organisatie altijd zo’n onderscheid tussen functies werd...
De communicatie met je team vraagt om verandering
Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar de manier waarop we met elkaar communiceren binnen een organisatie vraagt om verandering. Nog te vaak gaan we uit van het oude adagium dat communicatie in een organisatie gaat over de communicatie vanuit de top naar de...
Employee Experience? Dat gaat bij ons niet werken…
Als ik HR-teams vertel over het vakgebied Employee Experience dan heb het ik natuurlijk over de ervaringen die medewerkers hebben in de organisatie. En over het ontwerpen van de medewerkersreis. Wat me opvalt, is dat ik vaak de volgende reactie krijg. "Ik vind het...
Hoe kun je medewerkers behouden?
Een nieuwe klant werven is veel duurder dan een bestaande klant behouden. Dat weten de meeste mensen zo langzamerhand wel. Toch maken de meeste bedrijven 4 keer meer budget vrij voor het aantrekken van nieuwe klanten dan voor het behouden van bestaande klanten....
Zelf inchecken graag. Ook in de zorg?
Wij gingen op vakantie naar Beieren. Untergriesbach was de bestemming voor de eerste dagen, daarna zouden we verder rondreizen. Untergriesbach ligt zo’n 900 kilometer van ons huis in Friesland en we hadden niet zo’n zin om die afstand in één keer te rijden. Dus hadden...
Voor 1 op de 6 vacatures is geen belangstelling
Slagerij Akkerman in Akkrum is sinds kort op maandag gesloten. Ik kom nog uit de tijd dat het heel normaal was dat de winkels op maandag gesloten waren maar tegenwoordig zijn winkels 6 of 7 dagen per week geopend. Slager Akkerman doet dat niet omdat hij zo graag een...
Mij niet bellen (hoe vaak hoor jij het in jouw organisatie?)
Bij ons in huis is het een gevleugelde uitdrukking. Mij niet bellen. Bijvoorbeeld als ik vraag aan één van de kinderen of ze de hond willen uitlaten. Willen stofzuigen. De vaatwasser uitruimen. Mij niet bellen is vaak de eerste reactie. Wat vervolgens nodig is om de...
Verwachtingsmanagement belangrijk voor behoud zorgpersoneel – 5 tips
Verwachtingsmanagement essentieel tijdens werving en selectie Misschien herken je dit wel. Een aantal jaren geleden hadden we een huisje geboekt aan het Gardameer in Italië. De plaatjes zagen er fantastisch uit en als gezin verheugden we ons enorm op twee weken zon,...
5 tips om positief leiding te geven in de zorg – van leidinggevende naar supporter
Herken jij je als leidinggevende in de zorg in James Blunt? Als de zanger James Blunt te gast is in de Graham Norton Show, vertelt hij een aantal verhalen over zijn crowdsurf avonturen. Omdat zijn muziek nogal zoetsappig is, maakt hij dat goed door te gaan...
Zo zet je in op het behoud van zorgpersoneel
Turnover contagion: van ontslag komt ontslag Ik weet niet of je deze ervaring deelt of herkent, maar als je teams aanstuurt dan gaat het vaak een periode best behoorlijk lekker maar dan opeens (althans, zo lijkt het) duik je met het hele team de badkuip in. Eén van de...
Over
Gerry de Valk
Strategisch adviseur behandelteams in de zorg
Mijn naam is Gerry de Valk en ik adviseer zorgorganisaties bij het ontgrendelen van de kracht van hun behandelteam. Hierdoor kunnen behandelaren met meer plezier en samenwerking hun unieke waarde en expertise inzetten om bij te dragen aan de doelstellingen van de organisatie.
Na meer dan 15 jaar ervaring in de uitzendbranche, maakte ik ruim 20 jaar geleden de overstap naar de zorgsector. Behandelteams kruisen sindsdien steeds mijn pad, en de wederzijdse klik is onmiskenbaar.
Als je voor uitdagingen staat met je behandelteam en zoekt naar beweging en groei, ben ik de aangewezen persoon om je daarin te adviseren en soms ook te implementeren.
Gratis adviesgesprek
Krijg direct helder inzicht & ontvang
persoonlijk advies
Vraag een vrijblijvend gesprek aan voor persoonlijk advies en ontdek wat een effectief werkend behandelteam jullie kan opleveren.
1. De belangrijkste knelpunten en uitdagingen worden besproken.
2. Krijg direct duidelijk inzicht in verbeterpunten en oplossingen.
3. Ontvang persoonlijk advies en een op maat gemaakt voorstel.
Kennismaken of een vrijblijvend
adviesgesprek inplannen?
Vul onderstaand formulier in voor een afspraak